Főoldal » Paleo konyha » Miért fontosak étkezésünkben a tengeri ételek?

Miért fontosak étkezésünkben a tengeri ételek?

Egyes kutatók szerint evolúciós fejlődésünknek volt egy szakasza, amikor az addig zömében növényevő majmok elkezdték a tengerparti sekély vizekben előforduló apró kagylókat,
rákokat fogyasztani. Ebből indul ki az úgynevezett vízimajom-elmélet is, és ez lehet a magyarázata idegrendszerünk fejlődésének, agyméretünk növekedésének.

De miért pont a tengeri ételekkel hozható ez összefüggésbe? Ha az összetételüket nézzük, akkor kiderül, hogy többek között kitűnő omega-3-, szelén-, jód-, cink-, B12-vitamin- és taurinforrások, melyek mind nélkülözhetetlenek egy fejlett, jól működő idegrendszer számára.

A zsírsavak egy speciális fajtája az EPA és a DHA, vagyis az omega-3 zsírsavak, melyek hiánya összefüggésbe hozható a legtöbb neurodegeneratív és gyulladásos betegséggel. Az agyunk, az idegrendszerünk és a sejtmembránjaink nem tudnának működni nélkülük, mert a DHA egészen egyedi fizikai-kémiai tulajdonságokkal rendelkezik: nem lehet véletlen, hogy az evolúció 600 millió éve változatlan formában használja ezt a vegyületet.

A modern civilizáció egyik mellékhatása a tévékből, telefonokból, világításból eredő túlzott kék fény és elektroszmogterhelés, ami Jack Kruse amerikai idegsebész szerint idővel tönkreteszi a DHA-t, ezért is kellene folyamatosan pótolnunk. A meglehetősen instabil szerkezetű DHA-nak kitűnő „testőre” egyébként a jód, mely ebben az esetben antioxidáns funkciót lát el. Mindezeket egy csomagban, optimális összetételben tartalmazzák a különféle tengeri halak, kagylók és rákok. A tengeri hínárok, moszatok is gazdagok jódban és a legkülönfélébb ásványi anyagokban, például a japánok ennek köszönhetik az átlagosnál jóval magasabb jódbevitelüket.

Elterjedt nézet, hogy a tengeri ételek nehézfémekkel és más mérgező anyagokkal terheltek. Ennek sajnos valóban van alapja a tengerek szennyezettsége miatt, ám egy praktikus tanácsot megfogadva
minimalizálhatjuk a kockázatot. Válasszuk a fiatalabb, kisebb méretű állatokat (például szardínia, hering, lazac, kagylók, rákok, tintahal), ugyanis egy idősebb csúcsragadozóban (például
cápa, egyes tonhalfajták, királymakréla, kardhal) jobban felhalmozódnak ezek az anyagok! Egy másik, kevésbé ismert szempont, hogy inkább fogyasszunk tengeri ételeket, mint hogy kihagynánk
őket, mert a bennük található szelén és B-vitaminok segítenek a méregtelenítési folyamatokban.

A tengeri herkentyűk a gyorsan elkészíthető ételek kategóriájába tartoznak. Egyes fajtái nyersen is fogyaszthatók, gondoljunk csak a sushira vagy egy füstölt lazacszeletre. Egy két-háromhetes
fagyasztás jó szolgálatot tehet a megtelepedett mikroorganizmusok csökkentésében. A mirelit kagylók, rákok általában előfőzve érkeznek hozzánk, ezért ezek csak igen minimális hőkezelést
igényelnek. A halak esetében is inkább a kíméletes párolás ajánlott, mint az erős hőkezelés, sütés.

Összefoglalva, a nélkülözhetetlen mikrotápanyagok bevitele miatt javasolt minimum heti kétszer tengeri ételt fogyasztani. Egy kis tanulással igen változatos, gyors és rendkívül finom fogások
készíthetőek belőlük.

Szerzőnk: Sáfrán Mihály

Avatar

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. A böngészés folytatásával jóváhagyja a cookie-k használatát. További információk

Kedves látogatónk!
A cookie-k, vagy sütik kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén, vagy eszközén. A weboldalak így olyan információkat képesek tárolni, amelyek hatékonyabbá és kellemesebbé teszik a böngészést.
Weboldalunk is ilyen sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. Ezek a sütik nem tárolnak személyes adatokat.
A sütiket Ön bármikor törölheti a böngészőjében, vagy akár beállíthatja a sütik teljes elutasítását is, ez esetben viszont nem garantált a honlap hibátlan működése.

Bezárás