Főoldal » Tények-tévhitek » Kris Gunnars: A zsírszegény diéta hétféle módon árthat az Ön egészségének

Kris Gunnars: A zsírszegény diéta hétféle módon árthat az Ön egészségének

A hagyományos zsírszegény diéta eleinte meglehetősen gyenge lábakon álló tudományos bizonyítékokra alapozódott, melyeket azóta alaposan megcáfoltak. Az elmúlt néhány évtizedben megjelent tanulmányok masszív, hosszú távon is bizonyított érvekkel mutatták be, hogy ez a diéta rendkívül rossz választás. Nem csupán hatástalannak, de sok ember számára egyenesen ártalmasnak bizonyult. Az alábbiakban részletezzük azt a hétféle módot, amivel a zsírszegény diéta ártalmas lehet az egészségünkre.

1. A zsírszegény diéta arra sarkall, hogy ártalmas ételeket fogyasszunk

Amikor a zsírszegény diéta irányelvei először ismertekké váltak, az élelmiszergyártók megragadták a konjunktúrát. Egész sor „szívbarát” zsírszegény táplálékot vezettek be az egészségtudatos vásárlók megnyerésére. Azonban van egy nagy baj azokkal a táplálékokkal, amelyekből eltávolítják a zsírt … pocsék az ízük. Emiatt aztán az élelmiszergyártók cukrot adtak termékeikhez a zsír helyett. A cukor nem zsír, hanem szénhidrát, így a termékre „alacsony zsírtartalmú” címke kerülhet annak ellenére, hogy tele van cukorral. (megjegyzem, hogy a zsírszegény diéta irányelvei között szerepel a finomított cukor fogyasztás mérséklése, de közel sem olyan lelkesen javasolják ezt, mint amennyire óvnak minket a „veszélyes” zsíroktól.)

A hagyományos zsírszegény diéta (amit az amerikai Mezőgazdasági Minisztérium hirdetett meg) szót emel bizonyos élelmiszerek fogyasztása érdekében is:

Növényi olajak: melyek rövid távon csökkenthetik a koleszterint, hosszú távon azonban károsak és kifejezetten kapcsolatba hozhatók a gyulladásos és szívbetegségekkel. (1, 2, 3, 4, 5).
Teljes kiőrlésű gabona: A lakosság jelentős hányada lehet gluténérzékeny, és tapasztal ezzel összefüggésben olyan tüneteket, mint a székelési fájdalmak, zavarok, fáradtság, stb. (6, 7, 8, 9, 10).

Összefoglalva:

Amióta a zsírszegény diéta irányelvei napvilágot láttak, növekedett az ártalmas tápanyagok – a cukor, a gabona és a növényi olaj – fogyasztása. Rengeteg „zsírszegény” címkével ellátott egészségtelen élelmiszer árasztotta el a piacot. A zsírszegény diéta ártalmas táplálékok fogyasztására sarkall.

2. A zsírszegény diéta megemelheti a trigliceridszintet

A vér megemelkedett trigliceridszintje közismerten növeli a kardiovaszkuláris betegség kockázatát. Egyik jellegzetessége a metabolikus szindrómának is, amely a kardiovaszkuláris betegségek, az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegségek kialakulásában szerepet játszó tünetcsoport.

Amikor a vér trigliceridszintje megemelkedik, az gyakran annak köszönhető, hogy a máj a fölösleges szénhidrátokat (különösen a fruktózt) zsírrá alakítja át. (11, 12, 13, 14).

Mivel a zsírszegény diéta általában szénhidrátban gazdag diéta, emelkedett trigliceridszinthez vezethet, mely potencionálisan növeli a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát. (15, 16).

A trigliceridszint csökkentésének legjobb módja, ha ezzel éppen ellentétesen táplálkozunk, kevés szénhidrátot, sok zsírt fogyasztunk. (17, 18, 19).

Összegezve: A zsírszegény diéta szénhidrátban gazdag diéta. A fölösleges szénhidrátokat a máj zsírrá alakítja át, ez pedig megnöveli a vér triglicerid szintjét és a kardiovaszkuláris betegség kockázatát.

A teljes cikk Szendi Gábor oldalán olvasható, a zöld gombra kattintva

Szerzőnk: Szendi Gábor

Szendi Gábor

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. A böngészés folytatásával jóváhagyja a cookie-k használatát. További információk

Kedves látogatónk!
A cookie-k, vagy sütik kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén, vagy eszközén. A weboldalak így olyan információkat képesek tárolni, amelyek hatékonyabbá és kellemesebbé teszik a böngészést.
Weboldalunk is ilyen sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. Ezek a sütik nem tárolnak személyes adatokat.
A sütiket Ön bármikor törölheti a böngészőjében, vagy akár beállíthatja a sütik teljes elutasítását is, ez esetben viszont nem garantált a honlap hibátlan működése.

Bezárás