Főoldal » Paleo és sport » Dr. Kazai Anita: Ingyenes csodagyógyszer – Legnagyobb hormontermelő szervünk, az izom

Dr. Kazai Anita: Ingyenes csodagyógyszer – Legnagyobb hormontermelő szervünk, az izom

A nagy élelmiszeripari cégek által hirdetett energiaegyensúly hazugság, extra testmozgással nem lehet kiegyensúlyozni a túlzott kalóriabevitel káros hatásait. A testedzés nem fogyókúrás módszer, mindazonáltal az elképzelhető legjobb gyógyszer, és az elmúlt évek kutatásai kezdik feltárni, milyen mechanizmusok állnak a testedzés egészségmegőrző, gyógyító és élethosszabbító hatása mögött.

A fizikai inaktivitás miatt több ember hal meg, mint az elhízás, a dohányzás és a cukorbetegség következményeként összesen, írja Steven Blair közegészségügyi szakember, aki a fizikai inaktivitást a 21. század legnagyobb közegészségügyi problémájának tartja, és a British Journal of Sports Medicine-ben megjelent írásában arra panaszkodik, hogy a testedzés óriási jelentőségét a legtöbb orvos sem ismeri fel. Bár a kutatások kimutatták, hogy azok a kövér emberek, akik legalább közepes mértékben edzettek, feleakkora eséllyel halnak meg a leggyakoribb haláloknak számító szív- és érrendszeri betegségekben, mint a normál testsúlyú edzetlenek, az orvosok zöme nem méri fel betegei edzettségi-fittségi állapotát, nem segít nekik abban, hogy elkezdjenek mozogni, és ha ajánl is valamilyen testmozgást, arra hivatkozik, hogy az majd segít lefogyni. Ez rossz üzenet, szögezi le Blair, hiszen ma már tudható, hogy a testedzésnek nincs sok köze a testsúlyhoz: aki mozog, hosszú távon ugyanúgy hízik, csak kevesebbet, mint az inaktívak.

A normál testsúlyt nem a testmozgással lehet megtartani, hanem azzal, ha mozgunk, és kevesebb kalóriát (főleg kevesebb cukrot) fogyasztunk. Aki azért kezd mozogni, hogy fogyjon, hamarosan csalódni fog, így abbahagyja az edzést, és nem részesül a fizikai aktivitás egyéb, valóban létező pozitív hatásaiból.

Több száz hatóanyag

A vázizmok összességében a test legnagyobb szervét alkotják, és a közelmúltig úgy véltük, hogy szerepük kimerül a testtartás és a mozgás biztosításában. Az elmúlt években azonban a tudomány kiderítette, hogy az izomsejtek az összehúzódás során több százféle fehérjét állítanak elő, amelyek a hormonokhoz hasonlóan a vérkeringés révén eljutnak a szervezet összes többi szervéhez, és segítenek megőrizni vagy helyreállítani azok egészségét. Ha nincs izomösszehúzódás – testmozgás –, nem termelődnek ezek a gyulladásgátló, érfal-és csontvédő, a rákot és az öregkori
elbutulást gátló molekulák, amelyek végső hatásként az élettartamot is meghosszabbítják.

Legnagyobb szervünk részt vesz az anyagcsere szabályozásában is, ha mozgunk, az összehúzódó izomsejtek által előállított és a zsírszövethez küldött molekulák révén fokozódik a zsírégetés, a hasnyálmirigybe küldött molekulák hatására regenerálódnak az inzulintermelő sejtek, maguk az izomsejtek pedig érzékenyebbé válnak az inzulin hatására. A régebbóta ismert, doppingszerként is használatos eritropoetinről a közelmúltban derült ki, hogy a vázizomban is termelődik, és azonkívül, hogy növeli az izomtömeget, valamint az izmok vérellátását, normalizálja a magas zsírtartalmú diétán tartott kísérleti állatok glükóztoleranciáját és inzulinszintjét, azaz megakadályozza a cukorbetegség kialakulását.

A testmozgásról elmondható, hogy valódi csodaszer – számos betegséget megelőz és gyógyít –, aminek az az oka, hogy a legtöbb betegség nem független egymástól. Ahogy a vázizom hormontermelő-képességét először körvonalazó Bente Pedersen is írja, a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések, a magas vérnyomás, a vastagbél- és emlőrák, a demencia és a depresszió egy olyan betegséghálózat tagjai, amelyek közül valamennyi a fizikai inaktivitás következtében jelenik meg (Comprehensive Physiology, Muscle as a secretory organ [Az izom mint kiválasztószerv]).

Ideg- és immunrendszer

A vázizom által termelt egyik hormon, amit részben az agy állít elő – és mivel először ez utóbbi fajtáját fedezték fel, agyi idegnövesztő faktornak nevezik (brain-derived neurotrophic factor, röviden BDNF) –, alapvető szerepet játszik az idegsejtek túlélésének és szaporodásának biztosításában, hiányában többek között Alzheimer-kór, romló tudati működés, depresszió és elhízás alakul ki. A fizikai inaktivitáson kívül egyébként ismerünk még egy okot, aminek hatására csökken e hormon koncentrációja a keringésben, ez pedig a magas vércukorszint, mivel hiperglikémia esetén az agy kevesebb BDNF-et termel. Ezen a területen is bebizonyosodott tehát, hogy a magas szénhidráttartalmú táplálkozás és a mozgáshiány egymástól függetlenül is részt vesz a felsorolt betegségek kialakításában.

A testedzés során termelődő hormonok az immunrendszer működését is segítik, részben az így létrejövő gyulladásgátlás magyarázza a testmozgás
rákellenes hatását. Másrészt egyes izomhormonok (miokinek, például az interleukin-6) közvetlenül is akadályozzák a tumorsejtek növekedését, továbbá az izomaktivitás hatására fokozódó „szemétégetés” az egyébként rákos növekedést beindító mutált sejteket is elpusztítja.

Dozírozás

Az American College of Sports Medicine vizsgálata szerint már azzal, ha csak annyit mozgunk, amennyi az USA hivatalos egészségügyi ajánlása, 40%-kal csökkentjük az esélyét, hogy idő előtt meghalunk valamilyen szívbetegségben, és 58%-kal csökkentjük a cukorbetegség kialakulásának kockázatát – ilyen mértékű megelőző hatása van egyébként a leggyakrabban felírt diabéteszellenes szernek is. Ha követjük az amerikai irányelvet, ami heti 150 perc közepes vagy 75 perc erős intenzitású testmozgást javasol (az előbbire példa a gyaloglás, a társas tánc, az utóbbira a biciklizés, futás, úszás), 50%-kal csökken az emlőrák és 60%-kal a vastagbélrák kockázata. Egy másik vizsgálat szerint a legkevésbé fitt férfiaknak az edzettekhez képest 70%-kal nagyobb az esélyük tüdőrák kialakulására, azok a daganatok pedig, amelyeknél nem mutatták ki a testmozgás megelőző szerepét – ilyen a prosztatarák –, jobban gyógyulnak, ha az illető rendszeres testedzésben vesz részt.

Öregedés – fiatalodás

Az idősebbek körében az edzettségi állapot az igen veszélyes hasi vagy az általános elhízástól függetlenül előrejelzi az elhalálozás esélyét, ezért az orvosoknak különösen oda kellene figyelniük arra, hogy idősebb pácienseik rendszeres fizikai aktivitásban vegyenek részt, akár elhízottak, akár normál testsúlyúak, írja az amerikai orvosszövetség lapja, a Cardiorespiratory Fitness and Adiposity as Mortality Predictors in Older Adults, az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában megjelent tanulmány szerint pedig testmozgás hatására idősebbekben olyannyira megnő az idegsejtek száma az agy memóriáért felelős területén, mintha az illetők két évet visszamentek volna az időben (Exercise training increases size of hippocampus and improves memory [Az edzés növeli a hippokampusz méretét és javítja a memóriát]). Az edzés a gondolkodásért felelős agyrégiók működését is fiatalon tartja, továbbá csak testmozgás (és gazdag szociális interakciót biztosító környezet) hatására aktiválódnak egyes hosszú élettartamot eredményező gének.

A sportolást egyébként időskorban is érdemes elkezdeni. A Neurocase című szaklap számolt be Olga Kotelko esetéről, aki 65 éves korában, két gyermek felnevelése és egy tanárként eltöltött, aktív élet után nyugdíjasként kezdett atletizálni. Az 1919-ben született asszony 2014-ben bekövetkezett haláláig 750 aranyérmet nyert korosztályában a 35 éven felüliek részére rendezett World Masters Athletics versenyeken, és eközben több sportágban is számos világrekordot állított fel. Az asszony agyának vizsgálata azt mutatta, hogy szürkeállománya 93 éves korára alig zsugorodott, és bár fehérállománya egyes területeken mutatta az idősödés jeleit, idegrostjainak integritása az évtizedekkel fiatalabbakéival volt összemérhető.

Gyermekek és cégek

A közkeletű elképzeléssel ellentétben nem az inaktivitás eredményezi a kövérséget, hanem fordítva: az elhízott gyermekek egyre kevesebbet mozognak, és a vizsgálatok szerint még ha el is mennek például tornaterembe, az itteni aktivitásért cserébe otthon kevesebbet mozognak, és több evéssel jutalmazzák magukat. A jelenségről Yoni Freedhoff kanadai obezitológus számol be a YouTube-on is megnézhető előadásában (Rebranding Exercise: Why Exercise is the World’s Best Drug, Just Not a Weight Loss Drug [Az edzés újragondolása: miért van, hogy a sport a világ legjobb
orvossága, de nem fogyasztószer]).

A gyermekkori elhízást sem lehet tehát pusztán a fizikai aktivitás promotálásával megakadályozni. Mint Freedhoff is hangsúlyozza: nem az ülő életmód okozza az elhízást, hanem a kalóriadús táplálkozás, és testmozgással nem lehet a túlzott kalóriabevitel hatását ellensúlyozni, hiába képzeli ezt a felnőttek 70%-a! A tévhit ilyen mértékű elterjedéséért az élelmiszeripar a felelős, amely marketingeszközként használja a testmozgást: egy ausztrál felmérés szerint például az 5–14 éves, szervezett sporttevékenységben részt vevő gyermekek olyan óriási mennyiségű, egészségtelen élelmiszert reklámozó hirdetéssel találkoznak a sportklubokban, ami aláássa a sport egészségfejlesztő céljait.

Pusztán a fizikai aktivitás miatt tehát nem fogunk lefogyni, azonban a testedzés összehasonlíthatatlanul jobban védi az egészségünket, mint bármiféle gyógyszergyári pirula. És ez így fog maradni utódaink életében is: az izmok által termelt molekulák óriási száma és a szabályozási folyamat komplexitása miatt a gyógyszeripar, bár próbálkozik vele, sose lesz képes olyan termék előállítására, ami utánozhatná a mozgás
összetett kedvező hatásait.

Szerzőnk: Dr. Kazai Anita

Dr. Kazai Anita

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. A böngészés folytatásával jóváhagyja a cookie-k használatát. További információk

Kedves látogatónk!
A cookie-k, vagy sütik kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén, vagy eszközén. A weboldalak így olyan információkat képesek tárolni, amelyek hatékonyabbá és kellemesebbé teszik a böngészést.
Weboldalunk is ilyen sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. Ezek a sütik nem tárolnak személyes adatokat.
A sütiket Ön bármikor törölheti a böngészőjében, vagy akár beállíthatja a sütik teljes elutasítását is, ez esetben viszont nem garantált a honlap hibátlan működése.

Bezárás