Főoldal » Életmód » Mörk Leonóra: Félállású diétázók

Mörk Leonóra: Félállású diétázók

Sokan szeretnének egészségesebben táplálkozni, és megszabadulni a fölösleges kilóiktól, ámde mindezt úgy, hogy közben lehetőleg ne kelljen túlságosan megváltoztatniuk az életmódjukat, és ne kelljen sem a finom falatokról, sem az alkoholról lemondaniuk. Erre a lehetetlen küldetésre vállalkoznak a fogyókúrás piac legújabb slágerei, az angolul part-time diet, azaz részleges diéta névre hallgató étkezési irányzatok, amelyeknek a választéka meglepően széles.

Lefogyhatunk-e 10 kilót két hónap alatt, miközben csokit eszünk, és vörösbort iszunk? A népszerű New York-i dieteikus, Marissa Lippert erre a kérdésre azt a magabiztos választ adja, hogy hát persze. A módszerről írott könyvében – The Cheater’s Diet: The Sneaky Secrets to Losing Up to 20 Pounds in 8 Weeks Eating (and Drinking) Everything You Love, azaz Csalók diétája: Titkok, hogy 8 hét alatt akár 10 kilót is lefogyjunk, miközben mindent eszünk (és iszunk), amit szeretünk – azt ígéri, megmutatja, hogyan csalhatunk helyesen, például szigorú edzéssel ellensúlyozva az éjszakai bulizást. Lippert azzal kecsegteti az olvasóit, hogy amennyiben követik az előírásait, akkor boldogabbak, karcsúbbak és egészségesebbek lesznek, mint valaha. „A Csalók diétája tökéletes program annak a sokmilliónyi nőnek, akik szeretnének ugyan fogyni, ehhez azonban nem akarják megváltoztatni az életmódjukat.”

Lemondások nélkül

És ez a lényeg. A szerző, Marissa Lippert Manhattanban üzemelteti NOURISH nevű táplálkozásitanácsadó- és médiakommunikációs vállalkozását, ahol arra tanítja a pácienseit, hogyan éljenek, egyenek és főzzenek egészségesebben anélkül, hogy le kellene mondaniuk a finom ételekről. Rendszeresen ír többek között a The New York Timesnak, és felbukkan az ABC News meg a FOX News műsorában. Egyszóval igazi médiaszemélyiség, aki tudja, nem elég a jó ötlet, az üzenetet minél több emberhez el kell juttatni. Emellett felismerte, hogy a (nyugati) világ tele van olyan emberekkel, akik a délutáni sütijük mellé édesítőszeres kávét isznak, akik az ebédet némi gyümölccsel és egy pohár joghurttal helyettesítik, ha tudják, hogy este üzleti vacsora vár rájuk, amelyen nem állhatnak elő azzal, hogy: „Elnézést mindenkitől, de éppen diétázom.” Akik egyszerre szeretnének finomakat enni, és beleférni a legszűkebb farmerjukba.

A könyv alapvető állítása egyszerű: az emberek mindig megszegik a fogyókúrájuk szabályait. Mindent hajlandók megadni tehát egy olyan módszerért, amelyet követve akkor is leolvadnak róluk a kilók, ha nem tartják mindig szem előtt a szigorú előírásokat. A program nyolchetes, és minden héten teljesíteni kell egy bizonyos célt, például azt, hogy igyunk elég vizet, vagy csökkentsük az adagjaink méretét. Ehhez csatlakozik a mintaétrend, a javasolt testedzés, az evésnapló, a bevásárlólista és rengeteg ajánlott rágcsálnivaló. Különösen nagy népszerűségnek örvend az „Igyunk ésszel!” című fejezet, amelyben a szerző azt magyarázza el, hogyan illesszük be problémamentesen az étrendünkbe az alkoholt. Ezt ugyanis sokan akkor sem képesek nélkülözni, ha tisztában vannak vele, milyen sok fölösleges kalóriát visznek be a szervezetükbe a koktélokkal és társaikkal (és akkor most tekintsünk el az alkohol egyéb káros hatásaitól). Ha azonban megfogadják Lippert tanácsait, például a vodkájukat tiszta gyümölcslé helyett vízzel hígított dzsúszba öntik, jó néhány kalóriát megspórolhatnak alkoholizálás közben.

Amúgy a diéta jórészt olyan tanácsokat ad, amelyekre némi józan ész birtokában bárki maga is rájöhet: fogyasszunk kisebb adagokat, a feldogozott élelmiszerek helyett részesítsük előnyben a minél természetesebb formájukban hagyott ennivalókat, ne feledkezzünk el a mozgásról (de ne vigyük túlzásba), és ne gyötörjük magunkat, ha olykor-olykor megszegjük az előírásokat. Ez mindenkivel előfordul, és nem jelenti azt, hogy jóvátehetetlenül tönkretettük az egészségünket. A diéta hívei pedig imádják, hogy nem kell számolgatniuk a kalóriákat, nem kell lemérniük minden egyes adagot evés előtt, és tulajdonképpen nincs olyan étel, amit soha többé nem fogyaszthatnak.

A részdiéták fénykora

A manhattani dieteikus nem az egyetlen, aki arra építi az üzletét, hogy a nyugati ember egyszerre akar mindent: egészségesen élni – és tilalomfák kerülgetése nélkül enni. Ezt a lehetetlen küldetést valósítják meg a különféle részdiéták is, amelyek azóta váltak igazán ismertté, amióta hírességek népszerűsítik őket. Akadnak celebek, akik hat napig tökéletesen cukormentesen élnek, és a hetedik napon pótolják az elmulasztott édességeket. Mások délután 4-ig kizárólag nyerskosztot vesznek magukhoz, megint mások a gluténbevitelüket korlátozzák, vagy heti két nap legföljebb 40 gramm szénhidrátot esznek, esetleg a hét három-négy napján semmiféle állati eredetű terméket nem tesznek a tányérjukra. A leghíresebb példát az énekesnő Beyoncé és a férje szolgáltatta, akik „spirituális és fizikai megtisztulás” céljából 22 napig követték a vegetáriánus étkezés előírásait. A részleges vegánok elszaporodását az magyarázza, hogy a módszer elvben sokak számára vonzó, de a szigorú előírások eltántorítják őket. Ám ha csak részben kell követniük a szabályokat, mindjárt könnyebben megbarátkoznak az étrenddel.



„Vannak, akik úgy gondolják, a valódi diétának szigorú szabályokon kell alapulnia, és ez talán igaz is – fogalmaz Mark Bittman, a The New York Times gasztronómiai rovatának vezetője, az egyik legnépszerűbb, VB6 névre keresztelt részdiéta kieszelője. – De mindenki tudja, hogy a valódi diéták nem működnek. Alapvetőbb változásra van szükségünk, olyasmire, amit többé-kevésbé hosszú távon is tudunk követni.”

Vegán este 6 előtt

Bittman akkor találta ki a saját étkezési rendjét, amikor a háziorvosa figyelmeztette, hogy olyan magas a vérzsírszintje, hogy ha nem változtat az étrendjén és az életmódján, akkor kénytelen lesz gyógyszert felírni neki. Bittman nem óhajtott koleszterincsökkentőt szedni, viszont időnap előtt szívinfarktusban elhalálozni sem, ugyanakkor azzal is kénytelen volt szembenézni, hogy amennyiben áttérne a teljesen vegán táplálkozásra, az egyértelműen étteremkritikusi pályafutása végét jelentené. Mindezt fontolóra véve alakította ki azt a kompromisszumos táplálkozási formát, amelyet VB6-nak nevezett el. A név az angol Vegan Before 6, azaz „vegán 6 előtt” kifejezés rövidítése, és össze is foglalja a diéta lényegét: este 6-ig ragaszkodjunk a növényi alapú étrendhez, azt követően viszont nyugodtan együnk azt, amit csak akarunk. Az „amit csak akarunk” azért némiképp túlzás, mert a módszer kitalálója azt javasolja a követőinek, hogy néhány ennivalót lehetőleg örökre felejtsenek el, így az egyszerű, gyorsan lebomló szénhidrátokat, a feldolgozott élelmiszereket és a junk food mindenféle formáját.

Ő maga mindenesetre sikeresen alkalmazza a módszert, amelynek köszönhetően normalizálódott a koleszterinszintje, és megszabadult 16 kilótól. Hogy pontosan miképpen, arról a tavaly megjelent VB6: Eat Vegan Before 6:00 To Lose Weight And Restore Your Health… For Good (VB6: Étkezz vegán módra este 6-ig, hogy lefogyj, és újra egészséges legyél… örökre!) című könyvében számolt be, amelyet a közönség olyan lelkesen fogadott, hogy Bittman az idén kiadta a hozzá csatlakozó szakácskönyvet is (The VB6 Cookbook). Szerinte nagyon fontos a rugalmasság és a saját magunk által megalkotott szabályrendszer. „Jellemzően nem szoktam csalni az ebéddel, szinte soha teszek ilyet a reggelinél (legföljebb időnként megeszem egy tojást), és általában nem eszem junk foodot meg süteményeket, cserébe tehetek a kávémba tejet. Mindenki maga alkothatja meg a saját szabályait.”

Minden második nap diéta

A VB6 azonban csak az egyike a rengeteg részleges diétának. Ezek listáján olyan étrendeket találunk, mint például az 5/2 módszer, amely heti két alkalommal mindössze napi 2090 kilojoule-t (500 kcal-t), vagy nők esetén még alacsonyabb energiafogyasztást engedélyez. Kétnaponta böjtölteti módszere követőit a University of Illinois táplálkozástudománnyal foglalkozó professzora, dr. Krista Varady is, akinek „minden második nap diétája” (Every Other Day Diet) szintén azt ígéri, anélkül fogyhatunk, hogy búcsút kellene mondanunk a kedvenc finomságainknak.

Az elnevezésnek megfelelően az egyik nap ehetünk, amire csak vágyunk, cserébe viszont a rákövetkező nap maximum 500 kalóriát vehetünk magunkhoz, és ez a kétféle nap váltogatja egymást. „A diéták azért nem működnek, mert senki nem képes eltűrni nap mint nap azt, hogy megfosszák az általa szeretett ételektől – fogalmaz a szerző, gyakorlatilag fentebb említett kollégái véleményét megismételve. – Ám az okok, amelyek miatt a hagyományos fogyókúrák nem működnek, ugyanazok, amelyek miatt a »minden második nap diéta« működik – mert leszámol a mindennapos lemondással és a nehezen követhető szabályokkal.”

A részleges diétákról megoszlanak a vélemények. Az egyik álláspont szerint ezeknek semmi értelmük sincs, mindössze azt a (téves) benyomást keltik a követőikben, hogy egészségesen élnek. Olyasmi ez, állítják, mint amikor valaki minden áldott nap elmegy a gyógyfürdőbe, ahol ugyan egy karcsapásnyit sem úszik, csak a termálvizes medencében üldögél, mégis úgy véli, nagyon sokat tesz az egészségéért.

A másik vélemény szerint viszont még mindig jobb, ha az emberek valamilyen – bármilyen – rendszer szerint étkeznek, és csökkentik az olyan, semmiféle táplálkozási rezsim által nem helyeselt ételek–italok mennyiségét, mint a cukros üdítők meg a finomított szénhidrátok, mintha korábbi szokásuk szerint válogatás nélkül mindent megennének, amit az élelmiszeripar eléjük tesz. Maguk a félállásban diétázók általában kimondottan elégedettek az eredménnyel, a rugalmassággal, és azzal, hogy a többi ember jóformán észre sem veszi, hogy diétáznak. Ez ugyanis legalább olyan nagy vonzereje a részdiétának, mint a „csalás” lehetősége, hiszen így elkerülik a kellemetlen magyarázkodást, miért nem esznek ebből vagy abból.

Szerzőnk: Mörk Leonóra

Avatar

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. A böngészés folytatásával jóváhagyja a cookie-k használatát. További információk

Kedves látogatónk!
A cookie-k, vagy sütik kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén, vagy eszközén. A weboldalak így olyan információkat képesek tárolni, amelyek hatékonyabbá és kellemesebbé teszik a böngészést.
Weboldalunk is ilyen sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. Ezek a sütik nem tárolnak személyes adatokat.
A sütiket Ön bármikor törölheti a böngészőjében, vagy akár beállíthatja a sütik teljes elutasítását is, ez esetben viszont nem garantált a honlap hibátlan működése.

Bezárás