Főoldal » Paleo és egészség » A paleogyermek és a közétkeztetés

A paleogyermek és a közétkeztetés

A gyermekek szervezete igen hevesen képes reagálni a nyugati táplálkozásra. Van, aki látszólag megússza haspuffadással, viszkető bőrrel, ekcémás tünetekkel, de van, aki idegrendszeri tüneteket produkál, tanulási problémával, magatartási zavarral küzd, és ha nem vigyáz, „nyughatatlanságával” akár a hiperaktivitás bélyegét is megkaphatja.

Jó esetben a szülő nem esik a nyugati orvoslás csapdájába, hanem a tüneti kezelés helyett az okot keresi, ami a nyugati gabona-, cukor- és tejalapú táplálkozásban rejlik. A gyermekeim osztálytársainak közel 30%-ánál diagnosztizáltak valamilyen ételallergiát, ételintoleranciát, így nem vesznek részt a közétkeztetésben. A paleolit táplálkozás megoldást jelent a már diagnosztizált esetekben, de a megelőzésben is. Az élhető paleolit életmódhoz úgy kell berendezkednünk a konyhánkban, hogy gyermekeink számára úgy tudjuk biztosítani másnapra a tízórait, ebédet, uzsonnát, hogy ne második műszakként éljük meg otthonlétünket.

Tervezzük a heti menüt együtt

A heti menü összeállításával és a hozzávalók megvásárlásával sok időt spórolhatunk, és elkerülhetjük a fejtörést okozó hosszú perceket, amikor a gyermekeket interjúvolva azon gondolkodunk, mit főzzünk másnapra, és ehhez milyen hozzávalókat találunk otthon. Tegyük ezt fordítva, és vonjuk be gyermekünket úgy, hogy hétvégén együtt átlapozunk egy paleolit szakácskönyvet – ajánlom Mezei Elmira 2013-ban megjelent, kitűnő gyermekszakácskönyvét Paleolit finomságok gyerekeknek címmel –, ahol a beszédes képekre bökve a heti menü össze is áll. Megtehetjük azt is,
hogy a mindenki számára elérhető iskolai/ óvodai menza menülapját alapul véve a napi menü paleoalternatíváját készítjük el. A gyermekek bevonása a tervezés folyamatába megkönnyíti az átállást, és a speciális táplálkozást nem teherként élik meg, hanem büszkék arra, hogy egészséges életmódot folytatnak.

Törekedjünk részben vagy egészben előkészített alapanyagok felhasználására

Ne pazaroljuk az időt a hús és a zöldségek előkészítésével. Amikor télire feltöltjük a fagyasztót, akkor a zöldségeket célszerű konyhakészen fagyasztani. Amennyiben erre nincs időnk, lehetőségünk, akkor keressük a konyhakészen vásárolható zöldségeket az üzletekben. A hússal hasonlóképp járjunk el, vásároljuk felhasználásra előkészítve. Kenyér és zsemle sütéséhez használjunk speciális lisztkeverékeket, ezzel is csökkentve az
előkészítési időt. Tartsunk a fagyasztóban húsleves alaplét, mely levesek, főzelékek, mártások stb. gyors alapjául szolgálhat. A zsemle és a kenyér is tökéletesen fagyasztható, csak előző este vegyük ki a fagyasztóból, majd szobahőmérsékleten olvadjon ki, és már csomagolhatjuk is belőle a tízórait, uzsonnát. A kenyér felhasználását, adagolását elősegítendő már szeletekben lefagyasztani. Így csak annyi szeletet kell kivennünk, amennyit másnap felhasználunk.

Próbáljuk meg csökkenteni a főzéssel töltött napok számát

Beszéljünk hasonló elveket valló anyukákkal, és osszuk fel egymás közt a főzést: az egyik héten mi főzzünk egy-egy adag étellel többet, a másik héten pedig a másik anyuka. Semmiképpen ne csináljunk lelkiismereti kérdést abból, ha annyira fáradtan érkezünk haza a munkából, hogy a konyha közelébe sincs kedvünk menni, és ezért következő nap is ugyanazt az ételt csomagoljuk gyermekünknek. Ne gondolkozzunk háromfogásos menüben, mivel a gyorsan felszívódó, magas szénhidráttartalmú ételek eltűnésével megszűnnek a falánksági rohamok, valamint kisebb adag étel is elegendő gyermekünk számára. Szintén a pozitív szénhidrátbevitelnek köszönhetően a gyermek reggel nem leesett vércukorszinttel, farkaséhesen ébred, így a reggelizés a tízórai időpontjára tolódhat. Ha épp összecsapnak a fejünk felett a hullámok, és leküzdhetetlen időhiányban szenvedünk, akkor bátran válasszunk a paleolit ételeket szállító cégek ajánlatából, és oldjunk meg egy-egy hetet úgy, hogy az iskolába rendeljük gyermekünknek az ebédet.

A fenti ötletek hasznosításával minimalizálhatjuk a konyhában eltöltött időt, így különösebb nehézség nélkül beépíthetjük a paleolit táplálkozást gyermekünk számára a közétkeztetésbe. Az élhető preventív paleolit életmód fenntartásakor ne ragaszkodjunk ortodox módon a szabályokhoz, azaz ha gyermekünk döntési helyzetbe kerül a közösségben, frusztráció nélkül vehesse el a kínált hagyományos tortaszeletet kis barátja születésnapi köszöntésekor. Tudjuk kirándulásra, táborba elengedni, ahol nem lehetünk ott, hogy megfőzzük a másnapi menüt, így az év maradék 300 napján felvértezhetjük őt a civilizációs betegségektől mentes életre. Amennyiben gyermekünk betegség miatt folytatja e táplálkozást, számára a kompromisszumok természetesen nem érvényesek.

Szerzőnk: Sinka Judit

Sinka Judit

Weboldalunk sütiket (cookie-kat) használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. A böngészés folytatásával jóváhagyja a cookie-k használatát. További információk

Kedves látogatónk!
A cookie-k, vagy sütik kis adatfájlok, amelyeket a böngésző helyez el a felhasználó számítógépén, vagy eszközén. A weboldalak így olyan információkat képesek tárolni, amelyek hatékonyabbá és kellemesebbé teszik a böngészést.
Weboldalunk is ilyen sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében. Ezek a sütik nem tárolnak személyes adatokat.
A sütiket Ön bármikor törölheti a böngészőjében, vagy akár beállíthatja a sütik teljes elutasítását is, ez esetben viszont nem garantált a honlap hibátlan működése.

Bezárás