Főoldal » Paleo és sport » Paleo táborozás

Paleo táborozás

Mióta elindult a hazai paleo mozgalom, sokat hallhattunk, olvashattunk a természeti népek étkezéséről, életmódjáról. Az ő szokásaikat próbáljuk újrafelfedezni és beilleszteni modern életünkbe. Egy mai embernél ez több szempontból is nehézségekbe ütközik, egy paleo tábor alkalmával azonban legalább néhány napra belekóstolhatunk, milyen is lehet a vadonban élni.

Fedezzük fel az országot!

Nem kell ahhoz messzire menni, hogy gyönyörű természeti környezetben találjuk magunkat, hazánk is bővelkedik a szebbnél szebb erdei, vízparti táborhelyekben. Tehát a szervezésnél inkább a bőség zavara szokott gondot okozni (na, és a szálláshelyek túlterheltsége), nem pedig a lehetőségek hiánya. A tábort mindig máshol rendezzük, mert fontosnak tartjuk a kíváncsiságot, a felfedezés örömét és az ország természeti adottságainak megismerését. Jártunk eddig a Pilisben, a Börzsönyben, a Balatonnál és a Dunakanyarban is. A szállás kiválasztásánál igyekszünk egy lakott területtől távolabbi, különálló házikót választani, így szinte csak magunk vagyunk, olyan, mintha egy igazi törzset alkotnánk. Erre kiválóan alkalmasak az országszerte több helyen is található erdei turistaházak. Jó idő esetén sátrazni vagy akár a szabad ég alatt aludni is lehet.

Programok

A programok összeállításánál a kulcsszavak a következők: természetes életmód, paleo étkezés és sport. Lehet, hogy egyeseknek egy túlélő- vagy kiképzőtábor jut ezekről először eszébe, ahol minden felszerelés nélkül kint vagyunk az erdőben, és magunknak kell megoldani a szállást, étkezést, ahogy egy igazi vademberhez illik: vadászással-gyűjtögetéssel, szabad ég alatt alvással. Később esetleg lesz ilyen tábor is, de egyelőre inkább maradunk a civilizáltabb keretek között, tehát van rendes szállásunk, ahol lefürödhetünk és ágyban aludhatunk. Van konyhánk, ahol modern paleós ételeket készíthetünk.

Van egy fontos szabály, ami mindig elhangzik a tábor elején: semmi sem kötelező! Reggeltől estig vannak vezetett programok, de aki úgy gondolja, hogy csak pihenni szeretne pár napig egy nyugodt környezetben, és csak egy-egy programra becsatlakozni, azt is megértjük és elfogadjuk. Mivel töltjük tehát a tábori napokat? Sok mozgással, finom és egészséges ételek fogyasztásával, kézműves foglalkozásokkal, jó hangulatú beszélgetésekkel.

Túrázás

A természeti népek autó és tömegközlekedés hiányában gyalog járnak az erdei terepeken naponta akár több órán keresztül is, ezért mindig van a programban hosszú túrázás a környéken, amikor meghódítunk egy magas hegycsúcsot, vagy szép panorámájú helyeken, patakok mentén haladunk át. Az erdei séták helyszíntől függően általában két-négyórásak, de volt már tízórás, 30 km-es teljesítménypróba is, amikor a Csóványosra másztunk fel. A túrát gyakran vízhordással kötjük egybe, ha van a közelben forrás, ugyanis ez is a mindennapok része lehet a vadon élő törzsek életében.

Paleo étkezés

Itt garantáltan paleo menü van, csak olyan alapanyagokat használunk, amelyek ebbe a rendszerbe beleférnek, így különösebb kérdezősködés, címkeböngészés nélkül bátran lehet falatozni. Törekszünk az egyszerű, ám ízletes és minőségi ételekre, amelyek receptjeit „hazavihetik” és beilleszthetik a mindennapjaikba a résztvevők. Tehát az újaknak és a már régóta paleózóknak is tanulságos lehet a konyhai felhozatal. A menü általában húsevő alapokra épül, tehát hús, zsír és tojás mindig van, emellett törekszünk rá, hogy a szezonális zöldségek, gyümölcsök is helyet kapjanak az asztalokon. A főétkezéseknél a húsok között előfordulnak tengeri finomságok, belsőségek és vadak is, mint a legtápanyagdúsabb ételek. Az egészséges finomságok kedvelőiről sem feledkezünk meg, mindig van valamilyen paleo süti is desszertként, amely fő alkotói általában gyümölcsök, kókusz, kakaó vagy mák. Esténként, jó idő esetén leginkább kint szoktunk sütögetni. A grillezés és a bográcsozás a vacsora megunhatatlan elkészítési módja, közben pedig a tábortűz igazi paleo táborhoz illő hangulatot varázsol. Biztosítjuk a napi háromszori étkezést, plusz nassolnivalókat is napközben, de sokan vannak, akik már teljesen átálltak a napi egy- vagy kétszeri étkezésre.

Mozgás

Na, ebből nincs hiány, aki akar, az szinte reggeltől estig mozoghat. A korábban említett túrák során észrevétlenül is belecsempészünk néhány órányi mozgást a napi programba, emellett vezetett edzések is vannak, így bátran nevezhetjük edzőtábornak, aktív kikapcsolódásnak az eseményt. A vendégek újra felfedezhetik a természetes mozgásformákat és a saját testsúlyos erősítés korlátlan lehetőségeit, így akár ebből is meríthetnek ötleteket az otthoni gyakorláshoz. A legutóbbi táborban jógaóra is volt a lazítás jegyében.

A fentieken kívül szoktunk még tartani egyfajta játékos vadászatot, ami egy új sportágnak is beillene. Az ember több százezer évig vadászó-gyűjtögető életmódot folytatott, az izomzatunk tökéletesen alkalmazkodott az egyszerű eszközökkel történő vadászat mozgáskultúrájához. Ebből kiindulva kicsit továbbfejlesztettem a terepfutást, és egyfajta játékos „művadászatot” szoktunk tartani az erdőben. Otthon egyedül is lehet gyakorolni, de itt csapatban vagyunk, ami talán még szerencsésebb. A játékos edzés alkalmával egy képzeletbeli vadat üldözünk egy-két órán keresztül árkon-bokron, hegyen-völgyön át. A modern vadászatunk alacsony tempójú futásból, gyors sétából, helyenként rövid sprintekből áll. Emellett időnként patakban gázolunk, földön-fűben kúszunk-mászunk – lehetőleg csendben – mintha közel akarnánk lopakodni a vadhoz. Van még célbadobás kővel vagy dárdával, hiszen ez is alapvető készség lehetett egy jó vadásznál. Továbbá fára mászás, sziklamászás is szerepel a programban. Nincsenek szigorú szabályok, inkább improvizálunk, mindig a helyi terepviszonyoknak és a kedvünknek megfelelően változtatjuk a mozgást és adagoljuk a terhelést.
Az extrém sport kategóriájába tartozik a hideg vizes fürdőzés, a téli tábor alkalmával például részt vettünk az ilyenkor szokásos újévi balatoni csobbanásban.

Kézműves foglalkozás

A sok mozgás közben amolyan pihentető programként szerepel egy kézműves foglalkozás. A természetben élők maguknak állítanak elő minden használati tárgyat, ruházatot olyan alapanyagokból, amit a természet ad. Ennek megfelelően mi is gyártottunk már szandált bőrből és cipőfűzűből, bőrtáskát, kulcstartót, bőr telefontokot, ékszereket, fegyvereket. A magunk készítette tárgyakat hazavihetjük kellemes emlékként, vagy valóban használhatjuk is őket a hétköznapokban. Készült már sziklarajz is, és a bevállalósabbak egymás arcát is kifestették, ahogy a vad törzseknél láthatjuk. Vadászat előtt erősen ajánlott a harci dísz festése, de csak úgy, a hangulat fokozásaként is lehet törzsi sminket kérni. Nemcsak használati tárgyakat készítünk, hanem például paleo főzőkurzust is szoktunk tartani, ahol elsajátíthatjuk a kókuszjoghurt vagy éppen a zöldségfermentálás fortélyait.

Törzsi élet, hangulat

Remek kis társaság szokott összeverődni, a korosztály és a sportolási szokások is nagy változatosságot mutatnak. Szerencsés, hogy több generáció képviselteti magát, ahogy egy természeti népnél, itt is sokat tanulhatnak az életről az idősebbektől a fiatalok. Az „öregek” pedig újra ifjaknak érezhetik magukat a fiatalabbak között. További előnye egy ilyen eseménynek, hogy hasonló gondolkodásúak jönnek össze, akik megoszthatják a tapasztalataikat az életmódváltásról, étkezésről. Az első este tartunk egy rövid bemutatkozást, hogy jobban összecsiszolódjon a társaság, de a programoknak is van csapatösszetartó ereje. Szokott lenni valamilyen vicces beavatási szertartás, amin át kell esniük a résztvevőknek. Volt már fára mászás kókuszdióért, mézért, tojásért, volt már csalános zsákba nyúlás, fél lábon egyensúlyozás a magasban vagy télen balatoni halászat kötél segítségével.

Összefoglalás

Paleo életmód a gyakorlatban – így tudnám tömören összefoglalni, miről is szól egy-egy ilyen tábor. Itt korosztálytól, edzettségi szinttől függetlenül mindenki kikapcsolódhat pár napra a természetben, belekóstolhat a természeti népek életébe. Bízom benne, hogy ezzel a kezdeményezéssel népszerűsíthetjük a paleo táplálkozást és az egészséges életmódot, valamint hasznos gyakorlati tippekkel szolgálhatunk. Szerencsére az eddig bejárt helyeken és más régiókban is van még bőven felfedeznivaló, tehát még hosszú évekig táborozhatunk ebben a szellemben az ország határain belül, és közben akár egy-két külföldi kiruccanás is beleférhet!

Szerzőnk: Sáfrán Mihály

Írja meg a véleményét!

x

Check Also

Paleolit táplálkozás – a sportoló szemszögéből

Akár hobbi, akár versenysport a cél, a hagyományos étrendi ajánlások ezen a területen is sok ...