Főoldal » Paleo és egészség » Ülőmunkát állva?

Ülőmunkát állva?

Gondoljunk csak bele, hány órát ülünk nap mint nap! Legfőképpen azok, akik a munkahelyükön is hosszú időn keresztül ücsörögnek a számítógép előtt! De ülünk az iskolában, a buszon, a vonaton, a metrón, a kocsiban, reggelizés közben, tévénézés közben. Ha jól megvizsgáljuk a mindennapjainkat, azt vesszük észre, hogy több időt töltünk el ülve, mint állva. Nekünk ez a kényelmes, ugye? Miért álljunk, ha ülhetünk is? Vajon természetes számunkra ez a pozíció?

Megdöbbentő, ha azt mondom: a kényelemnek ára van, hiszen a sok ülés évekkel megrövidítheti az életünket? Senki sem gondolta volna, pedig igaz!

Vizsgáljuk hát meg közelebbről az ülést mint pozíciót és a testünkre gyakorolt hatásait!

Az ülés rendkívül megterheli a gerincoszlopot, és az egész szervezetre negatív hatással van. Főleg azok vannak veszélyben ilyen szempontból, akik naponta akár tíz-tizenkét órát is eltöltenek görnyedve a számítógépük mellett. Ők sokszor azt sem tehetik meg, hogy kicsit kimozduljanak az íróasztal mögül, és néhány tornagyakorlattal felpezsdítsék a vérkeringésüket, vagy átmozgassák pár gimnasztikai nyújtógyakorlattal az izmaikat – ennek eredménye pedig a hát-, gerinc- és nyaki izomfájdalom, ami kezdetben orvosolható masszázzsal és nyújtógyakorlatokkal, később azonban az izomzat passzív használata (folyamatos, egy pozícióban való tartása) komolyabb elváltozásokat is eredményezhet.

Ha csak az üléskor a combnyakra kényszerített passzív tartást vesszük alapul, szomorúan tapasztalhatjuk, hogy az állandó nyomódás következtében e
testrészünk vérellátása kedvezőtlenül alakul. A farizmokra is nyomás nehezedik, az ülőidegek, a vér- és a nyirokerek is kárát látják az ülő testhelyzetnek.

Ráadásul a rosszul megválasztott asztal magassága, a szék kialakítása és maga az ezáltal kialakult tartás a csontozatot is károsítja. Akik sokat ülnek, azoknak a nyaka és a vállai munka közben előreesnek, így a gerincük terhelése megváltozik, ami hosszú távon biztosan fájdalmat fog okozni. Nemegyszer a megfeszült nyaki izmok állnak például a fejfájásos panaszok hátterében.

Az izomegyensúly felborulása izomcsomók kialakulásához vezet; ülőmunkánál gyakori a vállban és a hátban, a trapézizomban. Ez lényegében nem
pihenhető ki, és gyógytornával sem orvosolható, viszont kimasszírozható. Ha azonban nem foglalkozunk időben és rendszeresen vele, az izomcsomók
izomgyulladásokká alakulnak át, amelynek eredménye a jól ismert ínhüvelygyulladás.

Még egy hátrányról beszélhetünk az ülőmunkát végzők esetében. A mozgásszegény környezet az anyagcsere-folyamatok lelassulását eredményezi, aminek
hatására náluk hamarabb alakul ki állandó súlyprobléma. Ez teljesen érthető, hiszen a szellemi munka során is ugyanúgy megéhezünk, de valójában a munka közben alig használjuk az izmainkat, így a bevitt kalóriákat nem dolgozzuk fel teljes mértékben, ráadásul az ülőmunka nem igényel akkora mennyiségű folyadékbevitelt, amekkorára valójában szükségünk lenne, nemcsak a napi biológiai funkciók ellátása érdekében, hanem az anyagcserénk folytonosságának biztosítására is. Több esetben találkoztam olyan klienssel, aki megdöbbentően kevés folyadékot fogyasztott, ami később több egészségügyi gócpont kialakulását eredményezte, pedig a megfelelő mennyiségű folyadék a méreganyagok ürítése szempontjából is fontos,
ráadásul éhségcsökkentő hatása is van.

Mit tehetünk?

Tanuljunk meg helyesen ülni!

A székünk legyen karfás, gerinckímélő, de még jobb, ha egy nagyobb méretű fitball-labdát használunk, hiszen ha azon ülünk, akkor legalább az egyenes tartás érdekében megdolgoztatjuk az ún. core-izmainkat (lásd lejjebb).

Az alkarok az asztalon helyezkedjenek el, a felsőtest és a comb zárjon be derékszöget, a comb és az alsó lábszár szintén. A láb optimális vérkeringése érdekében a keresztezett lábas ülést csak ritkábban alkalmazzunk, a talpak legyenek a talajon, a lábak pedig párhuzamosan
egymás mellett. A derekat megtámaszthatjuk egy kispárnával vagy speciálisan erre kialakított labdával.

Mozogjunk!

Lehetőségeinkhez mérten minél többször keljünk fel az asztaltól, mozgassuk át az izmainkat! Iktassunk be több mozgást az életünkbe!
A kis változások is nagy eredményeket hozhatnak!

Reggel lépcsőn menjünk fel az irodába, és azon jöjjünk le! Ha meg tudjuk oldani, és az idő is engedi, reggel elindulhatunk biciklivel is dolgozni, így egy kis mozgást is beiktathatunk, ha edzőterembe, tornára nem tudunk eljárni. Persze az lenne a legjobb, ha a mozgásszegény
környezetből kimozdulva a testünk karbantartása érdekében legalább heti 3 alkalommal foglalkoznánk az izmainkkal is. Nekem is vannak otthon végezhető 5 perces mini intenzív edzéseim, amelyek a YouTube-csatornámon fellelhetők a nevem alatt. Ezek egymásra építhető kisebb edzésprogramok, amelyeket mindenki a saját igényei alapján tud összeállítani. Fektessünk nagy hangsúlyt a tartásjavító edzésekre!

Dolgozzunk állva is!

Meglepő ugyan, de még a legszabályosabb üléskor is 140 százalékos, görnyedt ülés esetén pedig akár 200 százalékkal nagyobb terhelés éri a gerincünket, mint állva. Pont ezért van az, hogy felismerve a problémát, egyre több irodaház, call center ülő-álló irodákat alakít ki, ami a legegészségesebb és a legmodernebb munkavégzési formát eredményezi. Az általuk használt asztalok állíthatók, így alkalmasak mindkét tartás kivitelezésére. Az itt dolgozók a saját igényeik alapján alakíthatják át az irodájukat álló vagy ülő variációra.

Senkit nem akarok ösztönözni arra, hogy mostantól kizárólag állómunkát végezzen, hiszen a csak állómunkának is vannak hátrányai; például a visszeres láb, a lúdtalp, a bokasüllyedés a folyamatos állómunka következményei. Pont ezért a legjobb és a legegészségesebb, ha bizonyos időközönként változtatjuk a munkavégzési pozíciónkat. Szerencsére számos cég fejlesztett már ki erre alkalmas asztalokat, amelyeknél manuálisan,
elektromosan vagy beépített motor segítségével változtathatjuk az álló-ülő pozíciót.

Szerzőnk: Magazin

Írja meg a véleményét!

x

Check Also

Ételintolerancia a paleo elvek tükrében

Az alábbiakban azon tapasztalatokat összegezzük, amelyeket a rendelőnkben elvégzett ételintolerancia-vizsgálatok eredményei szolgáltattak. Az általunk alkalmazott ...

A D-vitamin és a légúti fertőzések

Az influenza és a felső légúti fertőzések menetrend szerint aratnak a téli hónapokban, a gazdaságnak ...