Főoldal » Táplálkozás » Tiszta, fehér és halálos

Tiszta, fehér és halálos

Az élelmiszeripar egyre nagyobb összegekkel vásárolja be magát a táplálkozástudományba, és ugyanazt a taktikát alkalmazza, mint a dohányipar: eltéríti a kutatások irányát, meghamisítja a tudományos eredményeket, és lefizeti a szakértőket.

A világ egyik legnevesebb orvostudományi lapja, a brit orvosszövetség kiadásában megjelenő British Medical Journal április végi száma feltette a kérdést: megengedhetjük- e, hogy az élelmiszeripar közegészségügyi kutatásokat finanszírozzon? Az ipari támogatásban nem részesülő Anna Gilmore és Simon Capewell közegészségügy-professzorok válaszukban határozott véleményüknek adtak hangot: nem. A vállalatok elismert és jogszerű célja ugyanis a profitmaximalizálás, ezért ha a közegészségügyi szempontok a profitjukat fenyegetik, az egészségre veszélyes termékeket gyártó cégek szisztematikusan aláássák a tudományt. Az ipar által finanszírozott kutatások témától függően 5–88-szor gyakrabban jutnak az ipar számára
kedvező eredményre, mint a független vizsgálatok, azonban talán nem is ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy a finanszírozó szabja meg, mit lehet kutatni, sőt azt is, hogy mit tilos. Gilmore és Capewell szerint a közegészségügyben dolgozó kutatóknak vissza kell utasítaniuk az élelmiszeripari szponzorációt, ahogy ez a dohányipar esetében nagyjából már megvalósult (talán ma már hihetetlen, teszik hozzá, de az 1990-es
évek elején egyetlen kivétellel valamennyi brit orvosegyetem fogadott el pénzt a dohányipartól).

Eladó a tudomány?

Egy másik BMJ-cikkben Jonathan Gornall azt fejtegeti, hogy az általa „Big Sugar”-nek nevezett élelmiszergyártók, vagyis akik cukorral felturbózott termékeket árulnak, ugyanazokat az eszközöket kezdték el használni, mint a gyógyszeripar: kutatási támogatást és nagy összegű konzultációs díjakat fizetnek a brit kormány táplálkozási tanácsadóiként dolgozó vezető kutatóknak. A közönség szemében függetlennek tűnő
tudósok aztán nem az egészség, hanem az élelmiszeripar érdekeit képviselik. Napjainkban például azt a tudományosan cáfolt elméletet sulykolják a közönség fejébe, hogy az elhízásért nem a túlzott cukorfogyasztás, hanem egyes egyedül a kevés testmozgás a felelős.

A stratégiát nem csak Európában alkalmazzák. A Coca-Cola, a világ legnagyobb üdítőitalgyártója által 2014-ben másfél millió dollárból elindított Global Energy Balance Network (GEBN), aminek hivatalos célja elősegíteni, hogy az amerikaiak megtarthassák egészséges testsúlyukat, azt reklámozza, hogy kellő mennyiségű mozgással ellensúlyozhatók a rossz táplálkozás káros hatásai (valójában a tudományos bizonyítékok
szerint a testmozgásnak csak minimális hatása van a testsúlyra, a fogyáshoz a magas glikémiás indexű tápanyagok, például a finomított cukrok fogyasztását kell limitálni). A GEBN egyik brosúrája egyenesen azt hangsúlyozza, hogy a hízás megelőzéséhez „aktív életmódot kell folytatni, és több kalóriát kell enni”. Az üzenet hatékonyabb célba juttatása érdekében a Coca-Cola az USA több mint száz iskolájában építtetett sportközpontot, és amikor Chicago város tanácsa üdítőital-adó bevezetését tervezte, a cég 3 millió dollárt adott hatvan városi közösségi fitneszcentrum létrehozására. A városi tanács nem szavazta meg az üdítőital-adót.

A Coca-Cola neves kutatókat is felbérel, hogy azok juttassák el üzenetüket a lakossághoz. A GEBN alapítói ugyanis nem akárkik, dr. Steven Blair például, akinek kutatásait a Coca-Cola az elmúlt években 4 millió dollárral finanszírozta, az USA kormánya által kiadott, testmozgással
kapcsolatos irányelv egyik legfőbb kidolgozója. A GEBN megalapítását egyébként dr. Blair a British Journal of Sports Medicine című szaklap szerkesztőségi közleményében jelentette be.

Kecskére káposztát

Nemcsak az amerikai, de a brit kormány táplálkozástudományi tanácsadó bizottságának tagjait is az élelmiszer-, illetve a gyógyszeripar pénzeli (a Coca-Colán kívül például PepsiCo, a Mars és a Nestlé), holott ez a bizottság állítja össze a szénhidrátfogyasztással kapcsolatos hivatalos ajánlásokat. A bizottság negyven tagja közül csak tizenhárom esetében nem mutatható ki valamilyen ipari szponzoráció, írja szintén a BMJ. Nem
véletlen tehát, hogy a szigetországban 2006 és 2014 között 12 százalékkal nőtt a megvásárolt kalóriamennyiség, és csak az USA-ban évi 150 milliárd dollárt emésztenek fel a cukorfogyasztás számlájára írható betegségek.

A Coca-Colán kívül persze más cégek, így a PepsiCo, a Kraft Foods, a Kellogg’s vagy a McDonald’s is fizet szponzorpénzeket tudós társaságoknak, például az Amerikai Táplálkozástudományi Társaságnak vagy a Dietetikusok Akadémiájának (AND), az USA legnagyobb táplálkozástudományi
szakmai szervezetének, de nem csak ők: míg az AND 2001-ben tíz élelmiszeripari támogatót tüntetett fel, 2011-es éves jelentésében már harmincnyolc ipari szponzor szerepel, akik a kötelező szakmai továbbképzéseket is finanszírozzák. A dietetikusok 2012-es konferenciáján előadók 23%-a esetében volt kimutatható ipari kötődés, azonban ezek nagy részét nem tüntették fel a programfüzetben, írja EatDrink Politics című honlapján Michele Simon közegészségügyi jogász.

>> A következő oldalon folytatjuk…

Szerzőnk: Dr. Kazai Anita

Írja meg a véleményét!

x

Check Also

A világ legfurcsább éttermei

Talán még a ruhaboltokban sem változnak olyan gyorsan a trendek, mint a gasztronómiában. Étterem annyi ...

Oltassuk-e kedvenceinket?

Kedvenc állatkáik oltásával kapcsolatban gyakran több kérdés is felmerül a gazdikban. Az első rögtön az, ...

10 étel, ami eltűnhet a tányérunkról

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”reg” ihc_mb_template=”1″ ][/ihc-hide-content]Azt mindannyian sokszor hallottuk már, hogy a globális felmelegedés miatt a ...

Az alvásról, alvászavarokról

Napjainkban az alvászavar népbetegség, különböző okokra visszavezethető formái emberek millióinak okoznak szenvedést. Azt tehát kijelenthetjük, ...

Higgadtan az oltásokról

Generációk nőttek fel abban a tudatban, hogy az oltások az orvostudomány legnagyobb vívmányai közé tartoznak, ...

Charley bácsi, a 98 éves testépítő

Az ember legjobb barátja a járókeret és a gyógyszeradagoló. Van valami elborzasztó abban a képben, ...